Dochodzimy powoli do końca serii wpisów #zanimzaczniesz. Wiesz już jak sprawdzić swój pomysł na biznes, jak stworzyć swój pierwszy produkt lub usługę oraz wiesz, jak określić swoją grupę docelową.

Dlatego teraz przyszła pora na znalezienie potencjalnych klientów i w tym artykule podpowiem Ci, gdzie należy rozpocząć poszukiwania.

Jak znaleźć klientów?

Myślę, że jest to jeden z najważniejszych tematów poruszanych przez początkujących przedsiębiorców, ale również jest to jedno z największych obaw.

Dlaczego?

Dlatego, że możemy mieć dobrze przemyślany pomysł na biznes, możemy mieć super produkt lub świadczyć usługi na wysokim poziomie, jednak nie mając potencjalnych klientów, możemy szybko zakończyć swoją działalność.

Gdzie szukać klientów w zależności od grupy docelowej – osoba prywatna czy firma?

Zastanówmy się nad tym, co przychodzi Ci do głowy myśląc o tym pytaniu? Oczywiście ogłoszenia, lokalna prasa, znajomi/rodzina, poczta pantoflowa, ulotki i banery.

Takie działania jak najbardziej się sprawdzą i myślę, że każda osoba chcąca rozpocząć swoją drogę przedsiębiorcy prędzej czy później wymieni te możliwości. Mało tego, możliwości jest bardzo wiele, jednak analizując dokładnie te rozwiązania, zaczniesz eliminować niektóre z nich i siłą rzeczy lista zostanie mocno uszczuplona.

Niektóre możliwości wiążą się z wydaniem pieniędzy już na samym początku, dlatego zawsze proponuję rozpoczęcie prac nad pozyskaniem pierwszego klienta od internetu, ponieważ wtedy musisz poświęcić wyłącznie swój czas.

Internet to nie tylko kopalnia wiedzy, ale również kopalnia potencjalnych klientów, których należy odnaleźć, zaczepić, zaprezentować się i nawiązać pierwsze kontakty.

Obszary poszukiwań potencjalnych klientów w internecie.

Poniżej w formie tabeli stworzyłem dla Ciebie obszary poszukiwań. Zawsze od tego zaczynam i z czasem coraz bardziej zagłębiam się w “pod obszary” danego obszaru poszukiwań. Takie działanie mocno wciąga, jednak nie chodzi tu o rozrywkę, tylko o pozyskanie pierwszego klienta, dlatego każdy element dokładnie sprawdzaj i analizuj.

Być może jest ich jeszcze więcej i jeżeli uważasz, że powinienem rozszerzyć obszary, to napisz do mnie i z chęcią to zrobię.

Osoby prywatne

Facebook:

  • fanpage,
  • konto prywatne i znajomi na Facebooku,
  • grupy tematyczne, związane z Twoją branżą, ale również grupy związane ze sprzedażą i usługami,
  • grupy lokalne,
  • prywatne wiadomości do członków grup.

Instagram:

  • fanpage,
  • prywatne wiadomości do followersów,
  • wyszukiwanie potencjalnych klientów przez hasztagi,
  • wyszukiwanie influencerów z rozbudowanymi kontami, którzy są powiązani z Twoją branżą i pisanie do ich followersów prywatnych wiadomości.

Blog:

  • artykuły związane z Twoją usługą lub produktem,
  • pisanie artykułów na portalach branżowych,
  • pisanie artykułów na portalach, które umożliwiają wstawianie swoich artykułów, np. worldmaster.pl,
  • komentowanie artykułów innych blogerów.

Portale ogłoszeniowe/sprzedażowe:

  • ogłoszenia/aukcje w ogólnopolskich portalach opisujące Twoją usługę lub produkt, np. olx, gumtree, allegro.
  • ogłoszenia/aukcje w lokalnych portalach.



Firmy

Bazy firm:

  • wyszukiwarka Google i słowa kluczowe związane z Twoją usługą/produktem, która wskaże Ci firmy, do których możesz wysłać maila z ofertą.
  • mapy Google, które wskażą Ci firmy lokalne,
  • bazy firm/katalogi firm, które po wybraniu danej branży wskazują Ci potencjalnych klientów.

Portale ogłoszeniowe:

  • szukanie ogłoszeń firm związany z Twoją usługą/produktem i nawiązywanie kontaktów,
  • lokalne portale ogłoszeniowe z firmami lokalnymi,
  • umieszczanie ogłoszeń opisujące Twoją usługę lub produkt dla firm.
  • branżowe portale ogłoszeniowe

Facebook:

  • fanpejdże firm potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą, gdy np. nie odpisują na Twojego maila lub nie ma ich w katalogu firm,
  • grupy branżowe, ponieważ na takich grupach są również firmy,

LinkedIn:

  • nawiązywanie kontaktów z użytkownikami i przesyłanie konkretnych wiadomości, które nie będą mocno sprzedażowe, typu: “sprzedam Panu” lub “zapraszam do zapoznania się z ofertą”

Instagram:

  • wyszukiwanie fanpejdży firm i nawiązywanie z nimi kontaktu.

Blog:

  • nawiązywanie współpracy z blogerami z Twojej branży
  • artykuły związane z Twoją usługą lub produktem,
  • pisanie artykułów na portalach branżowych,
  • pisanie artykułów na portalach, które umożliwiają wstawianie swoich artykułów, np. worldmaster.pl,