Zapewne jesteście już na etapie tworzenia swojego pierwszego produktów lub taki już stworzyliście i czekacie na opinie.

We wcześniejszym wpisie na temat tworzenia swojego pierwszego produktu wspominałem o tym, że warto nadal pracować nad produktem i go rozwijać. Jednak znajdźcie trochę czasu, oderwijcie się od myślenia nad funkcjonalnością Waszych produktów i zacznijcie analizować konkurencję.

Dlaczego na tak wczesnym etapie należy analizować konkurencję?

Analizę konkurencji warto rozpocząć jak najwcześniej, zwłaszcza gdy jesteś już na etapie rozwoju swojego pierwsze produktu. Dlaczego? Ponieważ już na tym etapie poznajesz działania i produkty swojej konkurencji. Te wszystkie informacje możesz wykorzystać u siebie i wprowadzić dodatkowe elementy do swojego produktu lub pominąć początkowe błędy planując rozwój swojej firmy.

Analizuj każdy ruch 

Analiza konkurencji pozwala Ci poznać rynek, na którym będziesz działać. Da Ci obraz i niezbędną wiedzę na temat tego z kim i z czym musisz się zmierzyć. Są to elementy bardzo ważne zwłaszcza na wczesnym etapie rozwoju firmy, ponieważ później możesz nie mieć na to czasu, a uświadamiając sobie swoją pozycję na rynku w etapie, gdy Twój produkt jest już gotowy i pojawiają się pierwsze stałe koszty, możesz szybko zakończyć swój rozwój.

Od czego zacząć?

Najważniejsze to wykorzystać wszystko to, co już przygotowałeś podczas zapisywania pomysłu na biznes, rozmów z rodziną i znajomymi oraz przeprowadzania ankiet i analiz rynku. Wiesz już również o tym, jaki będzie Twój produkt oraz z jakich elementów się składa.

Z tych wszystkich informacji możesz wytypować słowa kluczowe, które identyfikują Twój pomysł na działalność gospodarczą oraz elementy, które opisują Twój produkt.

Mając przed sobą listę zapisanych słów i elementów kluczowych, wykorzystaj do analizy Internet i platformy, na których Twoja konkurencja może się znajdować, ogłaszać i udzielać.

Pamiętaj o tym, że swój biznes poznajesz, uczysz się i rozwijasz przez cały czas. Tak samo będzie z konkurencją, która będzie się pojawiać w trakcie Twojego rozwoju. Nie jesteś w stanie poznać swojej całej konkurencji, ale warto już mniej więcej znać ich pozycję.

Na jakich platformach szukać swojej konkurencji?

Ciężko będzie przedstawić wszystkie platformy, na których może znajdować się Twoja konkurencja, ponieważ Twój pomysł na biznes i produkt może być różny. Mogą to być produkty fizyczne, produkty online, usług itp. Do każdego z tych pomysłów może pasować inny portal, platforma biznesowa czy strona www, jednak są takie miejsca, które pasują do każdego rodzaju biznesu.

Dlatego najpierw zastanów się, gdzie Ty byś szukał takiej usługi lub produktu oraz gdzie Ty mógłbyś się ogłaszać lub sprzedać swoje usługi i produkty. Oczywiście pierwsze portale, które przychodzą Ci na myśl muszą zostać dobrze sprawdzone, a kolejne będą pojawiać się z biegiem czasu.

Postaram się wymienić miejsca, gdzie na pewno będziesz mógł sprawdzić swoją konkurencję, ale najpierw zacznij od wyszukiwarki Google. Mając swoją listę, wpisz słowa kluczowe, które zapisałeś i sprawdzaj miejsca, które wskaże Ci wyszukiwarka Google.

Analizę konkurencji podzielę na 3 rodzaje biznesów. Pamiętaj, że przedstawione pomysły i portale możesz wykorzystać do każdego rodzaju biznesu.

Sprzedaż produktów fizycznych – sklep internetowy i sklep stacjonarny

Na pewno po wpisaniu nazwy produktów, czy słów kluczowych w wyszukiwarkę Google zobaczysz platformy sprzedażowe.

Platformy sprzedażowe dadzą Ci obraz tego, jakiego rodzaju produkty Twoje konkurencja sprzedaje, jak mają stworzone opisy oraz zdjęcia i oczywiście jaką mają politykę cenową.

Zwróć uwagę na to, jakie są to platformy sprzedażowe, ponieważ jeżeli Twoja konkurencja znajduje się tam, to również i Ty powinieneś, zaczynając od multibrandowych platform, aż po te wyspecjalizowane w danych produktach.

Jak możesz wykorzystać do analizy konkurencji platformy sprzedażowe?

Poznajesz produkty konkurencji – znasz ofertę, ilość produktów, wygląd, nazewnictwo, dostępność, cenę, czas dostawy i czasami nawet wielkość sprzedaży.

Zdjęcia – analizujesz jakość zdjęć, czy są to zdjęcia zrobione profesjonalnie przez fotografa w studiu fotograficznym, czy samodzielnie przez konkurencję. Sprawdzasz również to, co na tych zdjęciach jest prezentowane i w jaki sposób.

Opisy – sprawdzasz ilość przekazywanych informacji, jakość tekstu, analizujesz czy jest to tekst typowo sprzedażowy z wykorzystaniem “języka korzyści” oraz czy zawarte są wszystkie istotne elementy.

Ceny – tutaj możesz sprawdzić opłacalność sprzedaży danego produktu, ponieważ znasz już swoją cenę zakupu/wyprodukowania produktu. Sprawdzasz, czy Twoja hurtownia daje Ci odpowiednie warunki, ponieważ czasami zdarza się tak, że cena sprzedaży produktu u konkurencji jest czasem niższa, niż Twoja cena hurtowa. Do porównania cen na platformie sprzedażowej Allegro wykorzystaj system baselinkier, który oferuje możliwość porównania cen i przedstawienia najniższej.

Platformy społecznościowe – social media

Sprawdzając ofertę sprzedażową konkurencji np. w ich sklepie internetowym lub na stronie internetowej, znajdziesz tam odnośniki do portali społecznościowych, w których możesz znaleźć profil konkurencji.

Pamiętaj, że Twoja konkurencja może nie mieć strony lub sklepu internetowego, a jedynie może działać w social mediach, dlatego przeszukaj Facebooka i Instagram, ponieważ są to aktualnie najpopularniejsze platformy społecznościowe.

Jak możesz wykorzystać platformy społecznościowe do analizy konkurencji?

Sprawdź budowę ich profilu – widzisz jakie informacje udostępniają, możesz poznać ich historię marki oraz to, czy w ogóle pracują nad marką w sieci.

Sprawdź ich zdjęcia i posty, które udostępniają. Widzisz co piszą, o czym piszą i jak często to robią.

Sprawdź aktywność ich fanów – widzisz jak komentują i lajkują udostępnione posty. Sprawdź również opinie i recenzje.

Pamiętaj, że w przypadku sklepu stacjonarnego wyszukiwarka Google wskaże Ci Twoją lokalną konkurencję poprzez wskazanie ich punktów na mapie. Poznaj ich strony internetowe oraz informacje, które udostępniają w swojej wizytówce Google.

Usługi

Wykorzystując do analizy konkurencji wyszukiwarkę Google, na pewno zyskasz obraz stron internetowych konkurencji z daną usługą.

Dodatkowo na mapach Google uzyskasz obraz z punktami firm lokalnych, które oferują taką samą lub podobną usługę jak Ty.

Sprawdź również portale z ogłoszeniami, na których może udzielać się Twoja konkurencja, sprawdź jak opisują swoją ofertę i ją wyceniają.

Jak możesz wykorzystać strony internetowe do analizy konkurencji?

Poznajesz wygląd ich strony i zawartość – jak wiemy wizytówka firmy w Internecie to właśnie strona internetowa. Wygląd, jakość i zawartość jest bardzo ważna. Przeanalizuj to.

Sprawdź, w jaki sposób konkurencja opisuje swoje usługi. Poznaj ich ofertę, opis i jakość tego opisu.

Sprawdź, jakie inne usługi oferuje Twoja konkurencja oraz zobacz, czy przedstawia zdjęcia z realizacji.

Poznaj ceny usług. Przeanalizuj, czy oferowana cena konkurencji jest na poziomie, który pozwoli Ci świadczyć takie usługi. Sprawdź, czy za pracę, którą musisz wykonać zyskasz odpowiednie wynagrodzenie.

Przeszukaj platformy społecznościowe.

W tym przypadku musisz wykonać podobne czynności do tych, które opisałem w punkcie odnoszącym się do sprzedaży.

Oczywiście, podobnie jak w pierwszym punkcie, uzyskasz wartościową wiedzę i informacje na temat działań konkurencji w social mediach.

Blog i produkty online

Za pomocą Google możesz odnaleźć blogi oraz strony internetowe osób, które przekazują wiedzę i szkolą z takiego zakresu, jakiego Ty byś chciał. Zapoznaj się z artykułami, które udostępnia Twoja konkurencja. Sprawdź jakość ich blogów oraz wygląd.

Poznaj ich produktu online. Zobacz, czy mają do tego specjalne platformy sprzedażowe. Sprawdź, czy są to kursy online, czy e-booki. Poznaj zawartość oferty oraz cenę, jaką należy zapłacić.

Blogerzy i przedsiębiorcy z biznesami internetowymi na pewno prowadzą swoje profile na popularnych platformach społecznościowych. Facebook, Instagram i YouTube – to miejsca w których będą udzielać się najwięcej. Zobacz o czym piszą, jakie zdjęcia udostępniają i jak często są aktywni.

Podsumowanie

W artykule wymieniłem miejsca, które na pewno należy sprawdzić w poszukiwaniu konkurencji. Z czasem poznasz wiele innych miejsc, na których Twoja konkurencja działa. Jednak już na wczesnym etapie rozwoju możesz poznać swoją konkurencję. Zapisuj wszystkich i cyklicznie dokonuj analizy.

Pamiętaj, że poznając działania konkurencji możesz zaplanować swój rozwój. Inspiruj się, analizuj i wszystko notuj. Pomysły, które przyjdą Ci do głowy wykorzystuj w swoich działaniach i staraj się być tam, gdzie Twoja konkurencja. Analizując ich działania, możesz uniknąć błędów, jakie oni popełnili, a Twój udział w rynku będzie się powiększał.

Rozwijaj się i dostosowuj swoją ofertę. Analiza każdych czynników, które mogą wpłynąć na Twój rozwój pomoże w pewniejszym osiągnięciu sukcesu i wybiciu się.