Znajomość grupy docelowej jest bardzo ważna. Przede wszystkim dlatego, że dotrzesz do osób, które będą zainteresowane Twoją usługą lub produktem. Dodatkowo Twoja oferta będzie doprecyzowana i “szyta na miarę”. Określenie grupy docelowej pomoże Ci w uniknięciu kosztownych błędów związanych z dotarciem do osób, które nie będą zainteresowane Twoją ofertą.

Dlaczego jest to tak ważne?

Określenie grupy docelowej pomoże Ci przede wszystkim zaoszczędzić czas i pieniądze. To chyba najważniejszy powód.

Jednak pomyśl, również o tym, że Twój produkt lub Twoja usługa zapewne dotyczy danej dziedziny, lub umiejętności, które chcesz sprzedać lub przekazać. Więc siłą rzeczy nie trafisz do każdej osoby na świecie.

Tworząc już dany produkt, czy usługę siłą rzeczy tworzy się pewna specjalizacja. Wąska ścieżka, która prowadzi do Twoich klientów. Dlatego powinieneś sobie pomóc i określić swoją grupę docelową, czyli klientów, by z tej ścieżki nie zboczyć.

Do czego jest Ci to potrzebne?

Przede wszystkim do tego by Twoja oferta była dopasowana. Znając swoją grupę docelową możesz swój produkt lub usługę, tak by jeszcze lepiej sprzedawać i zdobywać nowych klientów.

Można powiedzieć, że to dążenie do wyspecjalizowania się, ponieważ nie dasz rady dopasować swojej oferty, to ogółu co spowoduje, że szybko zakończysz swoje działania.

Znajomość grupy docelowej pozwoli Ci również skierować mejle ofertowe, reklamy, czy też swoje działania w social mediach do odpowiedniej grupy ludzi, którzy będą aktywnie udzielać odpowiedzi i dokonywać zakupów. Czyli dotrzesz do osób, które zostaną Twoimi klientami. To również przekłada się na oszczędności w czasie i w pieniądzach.

Poniżej mam dla Ciebie listę pytań, które pomogą Ci poznać Twoją grupę docelową.

Te pytania wykorzystuję również ja, gdy rozwijam nowe projekty.

Zapisz odpowiedzi na poniższe pytania dotyczące tego, kim jest Twój odbiorca:

  1. Zastanów się do kogo ma trafić Twoja oferta?
  2. Jaka jest Twoja branża?
  3. Jakie firmy lub osoby prywatne mogą skorzystać z Twojej usługi lub produktu?
  4. Czy Twój odbiorca jest osobą prywatną, czy firmą?
  5. Zastanów się, czy chcesz działać na lokalnym rynku, w całej Polsce, czy na całym świecie?
  6. Zastanów się nad wiekiem i wykształceniem Twojego odbiorcy.
  7. Pomyśl nad zainteresowaniami Twojej grupy docelowej.