Wracam do Was z nowym wpisem. 
Ostatnio pisałem o tym, w jaki sposób możecie sprawdzić swoją konkurencję.
Zapewne macie już feedback odnośnie do Waszych produktów czy usług, dlatego warto zabrać się za pisanie oferty. 
W artykule przedstawię Ci konkretne elementy, które pozwolą napisać Ci dobrą ofertę. 

Dobra oferta to podstawa do rozwoju Twojej firmy. Dzięki niej nawiążesz pierwsze kontakty, rozwiniesz współpracę i doprowadzisz do sprzedaży Twojej usługi lub produktu. 

Z jakich elementów powinna składać się dobra oferta?

1.Przywitaj się

Zawsze od tego zaczynam. Jest to bardzo ważna kwestia, która może wydawać się banalna i oczywista, ale uwierzcie mi, że dostałem i przeczytałem wiele ofert i często zdarza się, że brakuje formy powitalnej. Moim zdaniem, bez powitania, już na samym początku część firm odrzuci naszą ofertę, a reszta będzie nastawiona negatywnie.

Tutaj powstaje pytanie, jak się przywitać? Gdy jest to nowa firma, z którą nigdy wcześniej nie współpracowałeś i nie miałeś kontaktu, to należy użyć formy grzecznościowej.

Gdy otrzymujesz wiadomość z prośbą o przedstawienie oferty, to w tym przypadku również należy użyć zwrotów grzecznościowych. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy w otrzymanym mailu, ktoś jako pierwszy napisze “Cześć” lub “Witaj”. Powstaje sytuacja, gdzie pierwszy
kontakt robi się już delikatnie luźniejszy. Pamiętaj, żeby tego nie nadwyrężyć!

W sytuacji, gdy otrzymujesz bezpośredni namiar do przedstawiciela firmy, managera czy samego CEO, pomyśl, w jaki sposób udało Ci się pozyskać ten kontakt. Czy był to kontakt pozyskany przez znajomego, czy na spotkaniach branżowych, networkingowych lub targach.
Być może pozyskując kontakt ze spotkań branżowych mogłeś już wstępnie porozmawiać z tą osobą i poznać ją, gdzie powstało małe zaufanie do siebie, które pozwala na przywitanie się w sposób mniej oficjalny.

Staraj się personalizować ofertę. Pomaga to w zwiększeniu zaufania i poczucia, że oferta została przygotowana dla danej osoby, a nie po prostu została przekopiowana. Zawsze możesz na początku przywitać się i zacząć kolejne zdanie od Pani Izabelo lub Panie Adamie.

2.Przedstaw się

Jeśli piszesz ofertę dla firmy, z którą wcześniej nie współpracowałeś, to musisz się przedstawić. Pamiętaj, by nie pisać za dużo o tym, jak Twoja firma, czy produkt, czy nawet Ty sam jesteście świetni. 70% ofert od tego się zaczyna, a Ty masz stworzyć dobrą ofertę, która jest konkretna i skupia się na rozwiązaniu problemu, a nie wychwaleniu Twoich umiejętności i doświadczeń.

Przypomnij sobie oferty, które kiedykolwiek czytałeś. Na pewno jakąś w życiu na swojego maila otrzymałeś. Pomyśl, co sprawiło, że tak naprawdę nie skorzystałeś z tej oferty, co Cię odrzuciło i spowodowało, że po prostu ją skasowałeś lub oznaczyłeś jako spam?

Napisz to tak, jak Ty byś chciał przeczytać. Przedstaw się i napisz, z jakiej firmy piszesz.
Krótko i konkretnie napisz, czym Twoja firma się zajmuje. W kilku krótkich zdaniach opisz swoją firmę lub siebie tak by można było od razu zrozumieć, czym się dokładnie zajmujesz.

Pamiętaj, że używanie branżowego słownictwa jest dobre, ale gdy próbujesz sprzedać swoje usługi lub produkt, to każdy musi wiedzieć o czym piszesz. Jeżeli branżowe słowo ma dla Ciebie konkretne znaczenie, to dla drugiej osoby już niekoniecznie. Po prostu z tym nie przesadzaj i staraj się pisać prosto i zrozumiale. Pamiętaj o dostosowaniu języka do Klienta!

W przypadku, kiedy piszesz ofertę do firmy/osoby, którą poznałeś na spotkaniach branżowych to, po przedstawieniu się imieniem i nazwiskiem, wspomnij o tym, że już się poznaliście i wskaż miejsce waszego spotkania się. Ten element pozwoli Ci na przebicie się ofertą i jej czytelnikowi przypomnisz o Waszej rozmowie. Jeżeli ta rozmowa zakończyła się
pozytywnie, to Twoje szanse jeszcze bardziej rosną.
Ważne byś takie przypomnienie uwzględnił również w tytule maila. Na pewno Twoja wiadomość zostanie odczytana.

3.Oferta

Zanim zaczniesz opisywać swój produkt lub usługę postaraj się wypisać jej najważniejsze zalety i cechy. To działanie pozwoli Ci uniknąć chaosu w tekście, przedstawić wszystkie cechy i zalety oraz konkretnie zaprezentować swoją ofertę.

Gdy wypiszesz najważniejsze elementy, to zastanów się co dana cecha czy zaleta daje Twojemu kontrahentowi? Jakie problemy i przeszkody rozwiązuje? Co dzięki tej usłudze, czy temu produktowi, można osiągnąć i jakie są tego wymierne korzyści?
Krótko mówiąc, użyj języka korzyści, który daje szansę na powodzenie.


Opisując daną zaletę produktu zawsze staraj się na końcu oferty użyć języka korzyści, czyli napisz co dzięki temu zyska Twój klient.

Używaj słów …dzięki temu (co klient zyskuje?), …przekłada się to na (jakie korzyści z tego płyną?), …otrzymuje Pan w zamian (co klient otrzyma?), …rozwiązuje to problem z (jaki problem zostanie rozwiązany?)

Dla przykładu, gdy piszę ofertę dla firmy, dla której mamy stworzyć stronę internetową, to zaznaczam, że pakiet zawiera dostosowanie strony internetowej do wymogów RODO.

“…Otrzyma Pani od nas politykę prywatności i cookies. Pomoże to Pani od początku rozpocząć działanie zgodnie z prawem oraz zapewni to bezpieczeństwo Pani klientom…”

4.Zwiększ zaufanie

Przedstawiając w pełni ofertę warto napisać kilka słów na temat tego jak wygląda z Tobą współpraca. Napisz na czym Ci zależy i na co Twoja firma stawia. Możesz napisać, czy najważniejsza jest dla Ciebie komunikacja lub w przypadku produktów napisz, że stawisz na terminowość. Napisz, że starasz się zawsze przed realizacją zlecenia wyciągnąć jak najwięcej informacji, by całość działań była dostosowana indywidualnie do firmy.
Pokaż, że Ci zależy na współpracy długofalowej, a nie wyłącznie na ich pieniądzach.
Są to małe elementy, które dodatkowo zwiększają zaufanie.

5.Podsumowanie oferty

W podsumowaniu skup się przede wszystkim na tym, co Twój klient zyska. Wypisz w punktach co wchodzi w skład oferty. W tym przypadku staraj się rozłożyć wszystko na czynniki pierwsze, które pokazują jak wiele kontrahent może uzyskać.

W dalszej części napisz również swoje wymagania. Jeżeli Twoja oferta będzie wymagała zaangażowania firmy, to wspomnij o tym. Napisz w czym będą musieli Ci pomóc lub co mają przygotować na początku współpracy.

Na końcu opisz warunki współpracy, cenę i termin realizacji.

6. Dodatki

Pomyśl o dodatkach, które urozmaicą Twoją ofertę. Mogą to być zdjęcia z realizacji, zdjęcia produktu lub case study z Twojego bloga.
Pamiętaj, by nie zaśmiecać oferty. Gdy chcesz dołączyć zdjęcia, to stwórz osobny pdf ze zdjęciami lub podaj link do case study.

Podsumowanie

Najważniejsze to napisać ofertę tak, jak Ty byś sam chciał ją przeczytać. Pisz od siebie i nie koloryzuj, ponieważ później możesz się z tego nie wywinąć. Opisuj prawdę.

Pamiętaj również o poprawieniu błędów i wstawieniu przecinków.
Staraj się analizować i zmieniać jej treść. Cały czas ją “dopieszczaj”

Prezent 🙂

Mam dla Ciebie checklistę, którą możesz wydrukować lub zapisać na laptopie. Zawsze gdy piszesz nową ofertę możesz z niej skorzystać. Zapisałem najważniejsze elementy, które sprawią, że Twoja oferta będzie naprawdę dobra!

Checklistę możesz pobrać tutaj.