Sukcesem na dobry start w biznesie jest wcześniejsza jego analiza i przygotowanie każdego elementu.

Dzisiaj skupię się na tym, by pomóc Ci w przeanalizowaniu Twojego pomysłu na biznes. Przedstawię Ci 7 możliwości, jakie możesz w prosty sposób wykorzystać do sprawdzenia Twojego pomysłu.

Tym artykułem chciałbym zapoczątkować cykl wpisów i filmików na Instagramie pod nazwą #zanimzaczniesz. Chcę rozłożyć na czynniki cały proces i elementy, które trzeba przejść, by na końcu mieć pewność, że zostaje nam już tylko rejestracja działalności gospodarczej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Z wcześniejszych artykułów wiesz już, że możesz testować pomysł korzystając z nowych przepisów dotyczących nierejestrowanej działalności gospodarczej oraz gdy zyskasz pewność, że chcesz dokonać rejestracji, to czeka na Ciebie dobra wiadomość, gdyż możesz skorzystać z ulgi na start, czyli 6 miesięcy bez składek ZUS.

1. Opanuj emocje

Znasz już to uczucie, gdy w pewnym momencie przychodzi Ci do głowy pomysł na biznes? Jeżeli jeszcze tego nie doświadczyłeś to wiedz, że jest to bardzo miłe uczucie. Twoja pewność siebie rośnie w zastraszającym tempie, a analiza w głowie Twojego pomysłu powoduje, że nie ma dla Ciebie granic i stawiasz wszystko na jedną kartę.

Pamiętaj by się nie wypalić…

Dlatego przede wszystkim opanuj emocje! To uczucie i ten stan jest niesamowity, ale spowodować może duże straty, gdyż podejmujesz decyzje pod wpływem emocji, które na 90% mogą być niewłaściwe. Oczywiście mam na myśli decyzje związane z Twoim pomysłem na biznes.

Ochłoń i zacznij analizować pomysł.

2. Zacznij od Internetu

Internet to kopalnia wiedzy. W nim znajdziesz również odpowiedź na to, czy rzeczywiście jest to innowacyjny pomysł i czy już ktoś takiego nie rozwija. Oczywiście nie masz się co martwić, gdy okaże się, że ktoś już wpadł na taki pomysł. Przecież możesz stworzyć coś jeszcze lepszego. Mimo tego, że pomysły są podobne, to Twój może mieć lepsze funkcje i rozszerzone pakiety usługowe.

Przeszukaj cały internet

Czasami to nawet lepiej, jeżeli ktoś już rozwija podobny pomysł, ponieważ możesz przyjrzeć się jego działaniom i ominąć błędy, jakie już ta firma popełniła.

Tak więc przede wszystkim szukaj konkurencji, podobnych pomysłów już rozwijających się i sprawdź, czy ktoś już o tym nie wspominał. Do takich poszukiwań oczywiście wykorzystaj wyszukiwarkę, ale równie dobrze możesz posłużyć się narzędziem do przeszukiwania internetu po słowach kluczowych, który oferuje firma Brand24. Pamiętaj, że możesz na własną rękę szukać grup na Facebooku, które związane są z Twoim pomysłem. Możesz inicjować samemu rozmowy, które dadzą Ci odpowiedź czy ktoś będzie potrzebował Twojego produkty lub usługi.

3. Porozmawiaj z rodziną i znajomymi

Rodzina i znajomi mogą być Twoimi pierwszymi klientami. Pamiętaj jednak o tym, by Twój pomysł miał ręce i nogi. Spisz pomysły na kartkę, uporządkuj wszystko, zastanów się i dopiero prezentuj. Zaprezentuj tak, by wszyscy zrozumieli o co Ci chodzi, bo zazwyczaj w szale emocji przedstawiamy pomysł w sposób chaotyczny, co przełoży się na niezrozumienie i być może odrzucenie. Zaprezentuj pomysł profesjonalnie i w taki sposób jakbyś miał to zrobić przed dużą firmą, na której współpracy Ci zależy.

Poznaj opinie

Pomoże Ci to już w początkowej fazie uczyć się prezentacji pomysłu i również siebie. W tym momencie zaczynasz już sprzedawać, co w dalszym etapie przełoży się na doświadczenie, brak stresu i większa pewność siebie podczas prezentacji produktu lub usługi przed dużą liczbą klientów i firm.

Zacznij od rozmowy z rodziną, bliskimi osobami i znajomymi. Oczywiście nie oznajmiaj wszem wobec, że masz pomysł na biznes. Wybieraj osoby mądrze, tak by ktoś nie wykorzystał Twojego pomysłu. Oczywiście są to przestrogi, ale warto o tym pamiętać. Jako Twórca pomysłu masz większą przewagę. Prawdopodobnie pomysł jest związany z czymś, co już znasz lub próbowałeś, dlatego na 99% nikt nie wykorzysta Twojego pomysły, jednak ten 1% zawsze może się znaleźć 😉

4. Przygotuj produkt o minimalnej funkcjonalności – MVP

MVP to nic innego jak produkt o minimalnej funkcjonalności. Stworzenie takiego produktu lub usługi daje szersze możliwości poznania opinii na temat Twojego pomysłu/produktu.

Oczywiście jest to trudne i może generować początkowe koszty, jednak takie działania dają najlepsze efekty.

Gdy tylko produkt lub usługa „zaskoczy” to możesz zacząć ją sprzedawać już w początkowym etapie i generować dochód, który szybko przyniesie Ci zwrot Twoich początkowych nakładów.

Bez obaw, sprzedaż możesz prowadzić bez działalności gospodarczej korzystając na początku z możliwości prowadzenia nierejestrowanej działalności gospodarczej 🙂

5. Zacznij się udzielać i buduj swoją pozycję eksperta

Etap ten jest żmudny i długi, ale daje efekty. Nad tą metodą musisz już myśleć przed tym, jak pomysł na nowy biznes wpadnie Ci do głowy. Jak to możliwe? Na pewno masz wiedzę na dany temat. Na pewno znacz się na czymś i w 90% Twój pomysł będzie związany z Twoimi umiejętnościami.

Instagram i Facebook to potężne narzędzia dla eksperta

Budując już wcześniej swoją pozycję, wizerunek eksperta i grupę odbiorców możesz w prosty i bardzo rzetelny sposób zyskać zwrotną informację, czy Twój pomysł jest dobry. Zapytaj swoją grupę odbiorców, z którymi na co dzień dzielisz się wiedzą. To będą Twoi piersi klienci, którzy być może od razu skorzystają z usługi lub kupią Twój produkt z minimalnymi funkcjami.

Pamiętaj, że nawet jak Twój pomysł będzie zupełnie związany z czymś innym, to i tak Twoja grupa będzie stała za Tobą murem i pomoże Ci w osiągnięciu sukcesu. Skoro dzielisz się z nimi wiedzą i przekazujesz im swoje umiejętności, to rośnie ich zaufanie do Twojej osoby, dlatego kupią od Ciebie produkt lub usługę nawet nie związany z tym czym się dzielisz, ponieważ wierzą, że nie dasz im słabego produktu, tylko kolejną wartościową rzecz.

Takie działania prowadź na Facebooku i Instagramie. Facebook da Ci fanpage, na którym będziesz mógł przekazywać swoją wiedzę w firmie pisanej. Dodatkowo udzielaj się w grupach związanych z Twoją wiedzą i umiejętnościami.

Formę pisaną również możesz przyjąć w postaci bloga. Twórz regularnie i omawiaj dane tematy, a na pewno przyniesie Ci to znaczące rezultaty.

Działaj na Instagramie. Korzystaj z Instagram Stories i codziennie przekazuj swoją wiedzę w formie krótkich filmików. Możesz również wrzucać zdjęcia i filmiki na swój profil na Instagramie.

Ja również prowadzę takie działania. Dzielę się wiedzą na blogu rozwijając dane zagadnienia. Na Facebooku udzielam się w grupach, gdzie staram się pomagać innym użytkownikom oraz na swoim fanpejdżu przekażę swoje przemyślenia i informuję o nowych postach na blogu. Instagram służy mi do codziennego kontaktu. Korzystam przede wszystkim z Instagram Story, ale również staram się wrzucać ładne zdjęcia z moimi spostrzeżeniami oraz cytaty.

6. Zbuduj prostą stronę z możliwością zapisu na listę oczekujących

Ten pomysł możesz wykorzystać, gdy działasz tak, jak opisałem to wyżej. Tworząc prostą stronę z formularzem umożliwiającym zapisanie się na listę oczekujących na Twój produkt, możesz w prosty sposób zdobyć pierwszych klientów. 

Jest wiele poradników, które pomogą Ci w zbudowaniu takiej strony.

PS. Pamiętaj, żeby dać im coś więcej za to, że czekali 😉

7. Zbierz feedback za pomocą ankiet

Ankietę możesz wykorzystać do zebrania informacji na temat swojego pomysłu, ale również możesz poznać potrzeby i oczekiwania.

Gromadź zwrotne informacje

Ankietę możesz wysłać do większej grupy. Pomyśl o znajomych na Facebooku, o kontaktach telefonicznych, kontaktach mailowych i oczywiście rodzinie. Pamiętaj, że taką ankietę możesz przeprowadzić również na grupach dostępnych na Facebooku.

Duże możliwości daje również ING Bank Śląski.

Najpierw zaznaczę, że nie jest to żaden post sponsorowany, tylko narzędzie, które testowałem i wiem, że daje wiele możliwości.

Bank ING stworzył narzędzie do bezpłatnego badania rynku. Dzięki Testuj pomysł dowiesz się, co o Twoim pomyśle na biznes sądzą potencjalni klienci. Stworzysz ankietę, w której zadasz do pięciu pytań grupie stu dwudziestu osób. Uzyskane od nich odpowiedzi ułatwią start Twojej firmie! Możesz przeprowadzić aż 3 ankiety zupełnie za darmo.

Podsumowanie

Najważniejsze to sprawdzenie pomysłu na biznes z każdej strony. Zrób wszystko co możesz zanim podejmiesz decyzję o dalszych działaniach. Pamiętaj jednak żeby nie zakładać od razu działalności gospodarczej, tylko przygotuj kolejne rzeczy, które wymienię w następnych wpisach z cyklu #zanimzaczniesz